Każdy właściciel pojazdu pragnie, żeby jego maszyna jak najdłużej pozostawała całkowicie sprawna. Oczywiście, nie uda się to nigdy wiecznie, ponieważ poszczególne jej części w miarę używania będą się zużywać i w końcu się zepsują, jednak stosowna pielęgnacja pozwala zdecydowanie wydłużyć ten okres – podobnie zresztą jak wybór właściwych części do danej maszyny, co decyduje o jej późniejszym działaniu. Nie da się ukryć, że dla wszystkich pojazdów jednym z najważniejszych elementów są oczywiście opony – bez nich nie da się poruszać wozu, więc byłby on naprawdę bezużyteczny. Właściciele traktorów mają w kwestii ich wyboru szczególny problem, ponieważ na rynku dostępne są wersje diagonalne i radialne – obie posiadają swoich zwolenników i przeciwników. Krótko przedstawiamy zatem dwa rodzaje tych opon, żeby każdy z zainteresowanych mógł samodzielnie ocenić, co najbardziej się mu przyda!
Bezpieczeństwo zawsze najważniejsze
W przypadku tak wielkich i ciężkich maszyn, jakimi są traktory, istotny jest każdy użyty element – jego nieodpowiednie dobranie mogłoby się skończyć tragicznie. Dlatego w kwestii wyboru poszczególnych elementów – w tym również i opon – należy zachować wielką ostrożność i postępować z rozmysłem. Nie można kupować pierwszej lepszej rzeczy, w dodatku z niewiadomego źródła – może to bowiem wpłynąć niekorzystnie na późniejsze bezpieczeństwo użytkowania. To najważniejsza kwestia na jaką trzeba zwrócić uwagę i o której trzeba pamiętać – nie kierujmy się w tym przypadku ceną, ale właśnie bezpieczeństwem. Na nim się niewątpliwie nigdy nie oszczędza. Jeśli chodzi o opony do traktorów, mamy do wyboru te radialne i te diagonalne. Wspólne jest w nich to, że zarówno opony diagonalne, jak i radialne składają się z bieżnika, osnowy, opasania i stopki. Jeśli zaś chodzi o samo użytkowanie, posiadają kilka różnic, które teraz krótko przedstawimy!
Opony diagonalne a opony radialne
Jeśli chodzi o moment wymyślenia, opony diagonalne powstały wcześniej – można zatem na wstępie uznać, że wersja radialna jest udoskonalona i lepsza, choć w praktyce każda z nich ma swoje zalety i swoje wady. Osnowa opony diagonalnej składa się z kilku warstw ułożonych na przemian kordów wzmacniających, które przebiegają ukośnie przez całą oponę, pod kątem 30–40 stopni do jej linii centralnej. Każda warstwa biegnie w przeciwnym kierunku, tworząc krzyżujący się wzór. Jeśli zaś chodzi o wersję radialną, warstwy wzmacniającego kordu ułożone są pod kątem 90 stopni do linii centralnej, a pod bieżnikiem umieszcza się kolejne warstwy kordu ułożone ukośnie, konkretnie pod kątem 15–25 stopni względem siebie. Jakie to ma konsekwencje dla późniejszego użytkowania? Opony diagonalne są wygodniejsze w użyciu, cichsze i odporne, jednak mają niepokojącą tendencję do odkształcania. Z kolei wersje radialne są bardziej wytrzymałe i gwarantują mniejsze zużycie paliwa w porównaniu z oponami diagonalnymi. Są jednak sztywniejsze, choć to oczywista korzyść w tym wypadku. Jak widać, każda z opcji ma swoje cechy - wybór konkretnych opon pozostaje więc indywidualnym wyborem każdego właściciela.
.